ORIGINAL_ARTICLE
نحوه اجبار به انجام تعهدات قراردادی (حقوق ایران-فقه امامیه)
چکیدهلزوم احترام به قرارداد، انجام تعهدات ناشی از آن می باشد طوری که عدم ایفای تعهدات قراردادی دارای ضمانت اجراهای متعددی می باشند که از مهم ترین آنها در نظام حقوقی ایران و فقه اسلام اجبار و فسخ معامله می باشد منظور از اجبار حکم یا دستوری از دادگاه یا سایر مراجع قانونی است که متعهد را به انجام عینی آنچه که تعهد نموده است الزام می کند و یا درصورت امتناع متعهد از حکم یا دستور، دادگاه با ابزارهای قانونی خویش از طریق مامورین اجرا و یا ثالث یا چنانچه انجام تعهد توسط شخص متعهد ممکن باشد با فشارهای مالی و مادی و جسمانی وی را مجبور به انجام تعهد می نمایدنحوه اجبار نیز که مهم ترین بخش مقاله حاضر را تشکیل می دهد به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم است و این دو نوع اجبار بسته به موضوع تعهد از یکدیگر متمایز بوده و در مواردی که تعهد قائم به شخص است امکان اجبار مستقیم متعهد وجو ندارد و متعهد له صرفا می تواند از طریق اجبار غیر مستقیم تعهد خویش را طلب نماید و در صورت عدم ایفای تعهد از ناحیه متعهد مخیر به فسخ معامله گردد لذا به جهت اهمیت موضوع در این مقاله بعد از ذکر ،کلیاتی درباره مفهوم تعهد و انواع تعهد به اعتبار موضوع به نحوه تعهدات قراردادی خواهیم پرداخت و در آخر نتیجه گیری خواهد شد.کلمات کلیدی:تعهد،اجبار،اجرا،قراردادکلمات کلیدی:تعهد،قرارداد،اجرا،اجبار
http://www.aeclrjournal.ir/article_65601_ca12589e0b66f3741cb9b4542af133e1.pdf
2018-05-22
7
21
تعهد
قرارداد
اجرا
اجبار
هادی
آقاپور
hadiagapoor@gmail.com
1
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز.
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
خسارت ناشی از بازداشت با مطالعه تطبیقی در حقوق انگلیس
یکی از موضوعاتی که در رشته حقوق خصوصی محل بحث است، مفهوم خسارت و شیوههای جبران آن میباشد. در همه نظامهای حقوقی آنچه مسلم میباشد این است که هرگاه ضرر وارد گردد باید جبران شود ضرر نیز ممکن است مادی، معنوی یا جسمانی باشد. یکی از مواردی که جبران خسارت در آن اهمیت بسزایی دارد موضوع «بازداشت غیرقانونی» میباشد. فرآیند کیفری که به منظور اجرای دادگری و تشخیص بزهکار انجام میشود، گاهی به بیراهه میرود و به جای محکوم کردن گناهکار، بیگناهی را مورد حکم کیفری قرار میدهد. در ادامه فرآیند دادرسی، بیگناهی عدهی زیادی از این افراد ثابت گردیده و دادگاه حکم به برائت آنها میدهد. بر کسی پوشیده نیست که بازداشت و حبس افراد نه تنها موجب زیان مالی فرد در بند و خانواده تحت تکلف و سرپرستی او نیز میشود، بلکه موجب تألمات روحی و صدمات معنوی و حیثیتی بسیار نسبت به افراد خانوادهاش هم میگردد. وقتی که این بازداشت و حبس من غیر حق باشد این تألمات و جراحات عاطفی به مراتب بیشتر خواهد بود، در این موقع سوال اساسی که مطرح میشود این است که آیا این افراد میتوانند جبران ضرر و زیانهای مادی و معنوی خود را از این بازداشت من غیر حق خواستار شوند؟ یا اینکه آیا حقی در این زمینه برای آنها متصور است؟
http://www.aeclrjournal.ir/article_65603_a0a3400a8b30b051940c5d65007c453e.pdf
2018-05-22
22
45
خسارت
بازداشت
حقوق ایران
حقوق انگلستان
مریم
سید حاتمی
shadi.pak.1991@gmail.com
1
استادیار،گروه فقه و حقوق ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل.
AUTHOR
فاطمه
کریمیان
fatemehkarimian1991@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه حقوق خصوصی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل.
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه تطبیقی تخلفات کارکنان آموزش و پرورش ایران انگلستان و جمهوری آذربایجان
تخلفات اداری را میتوان به سه دسته تقسیم کرد : اول-تخلفاتی که فقط میتوانند در محیط اداری یا ساعات موظف اداری صورت گیرد مانند ترک خدمت درخلال ساعات موظف اداری و... دوم-تخلفاتی که هم درخلال ساعات اداری و هم در خارج از محیط اداری میتوانند صورت گیرد چنین تخلفاتی قابل مجازات درهیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان خواهد بود .نظیر استعمال یا اعتیاد به مواد مخدر و... سوم-تخلفات اداری با عناوین مجرمانه، برخی از اعمال یا ترک اعمالی که از سوی قانونگذار تخلف اداری محسوب شده جرم نیز می باشند مواردی همچون :اختلاس-ارتشاء و..... این نوع تخلفات تخلف اداری با عناوین مجرمانه نامیده می شود. در نظام حقوقی ایران مصادیق تخلفات ویژه ی کارکنان آموزش و پرورش عبارتند از:1-در اختیار قرار دادن پاسخ سوالات امتحانی به دانش آموزان قبل از برگزاری امتحانات؛2-اعلام قبولی دانش آموز بدون استحقاق قبولی؛3-جعل مدرک تحصیلی؛4-ارائه مدرک جعلی به اداره مربوطه جهت استفاده از مزایای مربوطه، 5-ثبت نام دانش آموز صغر سن و کبر سن؛ 6-شرکت یکی از کارکنان در آزمون ... به جای یکی دیگر از کارکنان؛و ... در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان آوزش و پرورش در قالب هیات های بدوی و تجدید نظر و همچنین دیوان عدالت اداری رسیدگی می شود. تحقیق حاضر با توجه به رسالت تطبیقی خود تخلفات کارکنان آموزش و پرورش ایران انگلستان و جمهوری آذربایجان را مورد مطالعه و بررسی قرار می دهد.
http://www.aeclrjournal.ir/article_65604_c4c43726ed313ab0f926bbc7d277e33b.pdf
2018-05-22
46
73
تخلفات اداری
حقوق ایران
حقوق انگلستان
حقوق آذربایجان
محمد
غفاریان
m.ghaffarian164@gmail.com
1
استادیار، گروه حقوق عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، جلفا.
AUTHOR
ولی
ساسانی
v.sasani1396@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد،گروه حقوق عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر.
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه تطبیقی حقوق بشر در اعلامیه جهانی حقوق بشر و رساله حقوق امام سجّاد (ع)
حقوق بشر آن دسته از حقوقی است که انسان به دلیل انسان بودن و فارغ از اوضاع و احوال متغیر اجتماعی یا میزان قابلیت و صلاحیت فردی او، از آن برخوردار است. در این پاسخ فرض بر این نهاده شده که یک سلسله هنجارها، اصول و حقوقی وجود دارد که جنبه جهان شمول دارد و برای تمام افراد انسانی در جوامع مختلف قابل اعمال است چرا که همه افراد به جهت انسان بودن دارای حقوقی هستند که هیچ جامعه یا دولتی نمی تواند آنها را انکار کند. به همین دلیل در تعریف حقوق بشر گفته اند: «حقوق بشر به معنای امتیازاتی کلی است که هر فرد انسانی طبعا ًدارای آن است. «رسالة الحقوق» امام سجّاد علیهم السلام در سه کتاب «تحف العقول» اثر ابن شعبه حرّانی (381 ق)، «من لا یحضره الفقیه» و «الخصال» اثر محمد بن علی بن بابویه معروف به صدوق(382ق) ذکر شده است. آن چه در این رساله آمده است در حقیقت بیان وظائفی است که در رابطه با افراد مختلف بر عهده یک شخص است، لذا ممکن است این سؤال مطرح گردد که این رساله حقوق به معنای حقوق مصطلح امروزی نیست. اما می توان گفت که با توجه به این که این وظایف نسبت به همه افراد جامعه مطرح شده و همه می توانند چنین مطالبه ای را از همدیگر داشته باشند این وظایف مطرح شده را می توان به نوعی بیان منشور «حقوق عمومی» از دیدگاه امام سجّاد علیهم السلام دانست.
http://www.aeclrjournal.ir/article_65605_732d1dc843f53e8fdd5cf6bd93e06d03.pdf
2018-05-22
74
100
امام سجّاد (ع)
رساله حقوق
حقوق بشر
اعلامیه جهانی حقوق بشر
سید باقر
سیدی بنابی
shahzad.noroozi68@gmail.com
1
استادیار، گروه فقه و حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بناب.
AUTHOR
میثم
ندایی
m.nedayi91@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مراغه.
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شناخت علامت تجارتی در نظام حقوقی ایران با نگرشی در کنوانسیون های بین المللی
علامت تجاری به عنوان محصول فکری انسان و منقول غیر مادی، از جمله حقوق مالکیت صنعتی بوده و اغلب با کالا به کار میرود و نقش آن، معرفی منشاء تولید کالا و آگاه سازی مصرف کننده از کیفیت ویژهی محصولی است که آن علامت را به همراه دارد. با توجه به اهمیت علامت تجاری به لحاظ حقوقی و اقتصادی، بررسی و شناخت آن برای صاحبان صنایع و تولیدکنندگان کالاها و ارائه دهندگان خدمات امری ضروری و اجتناب ناپذیر میباشد، رشته حقوق نیز به عنوان تنظیم کننده ارتباط موارد پیش گفته می تواند به شناخت اصولی این نهاد کمک بسزایی داشته باشد؛ با این دیدگاه مقاله حاضر سعی در شناسایی و تبیین علامت تجاری در نظام حقوقی ایران با نگرشی در کنوانسیون های بین المللی دارد.
http://www.aeclrjournal.ir/article_65602_6628f636bb140f72a5bb25469c761e3a.pdf
2018-05-22
101
126
کلید واژهها: حقوق مالکیت های صنعتی/علامت تجاری/ نظام حقوقی ایران
جواد
ساسانی
javad_sasani@yahoo.com
1
وکیل دادگستری/مدرس دانشگاه/صاحب امتیاز و مدیر مسئول فصلنامه عدل و انصاف
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
چکیده های انگلیسی
http://www.aeclrjournal.ir/article_65607_4463cbef965d11470b50a4df231cc0f4.pdf
2018-05-22
127
131