نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

وکیل دادگستری/مدرس دانشگاه/صاحب امتیاز و مدیر مسئول فصلنامه عدل و انصاف

چکیده

علامت تجاری به عنوان محصول فکری انسان و منقول غیر مادی، از جمله حقوق مالکیت صنعتی بوده و اغلب با کالا به کار می­رود و نقش آن، معرفی منشاء تولید کالا و آگاه سازی مصرف کننده از کیفیت ویژه‌ی محصولی است که آن علامت را به همراه دارد. با توجه به اهمیت علامت تجاری به لحاظ حقوقی و اقتصادی، بررسی و شناخت آن برای صاحبان صنایع و تولیدکنندگان کالاها و ارائه دهندگان خدمات امری ضروری و اجتناب ناپذیر می­باشد، رشته حقوق نیز به عنوان تنظیم کننده ارتباط موارد پیش گفته می تواند به شناخت اصولی این نهاد کمک بسزایی داشته باشد؛ با این دیدگاه مقاله حاضر سعی در شناسایی و تبیین علامت تجاری در نظام حقوقی ایران با نگرشی در کنوانسیون های بین المللی دارد.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Recognition the trademark in the legal system of Iran with an attitude in international conventions

نویسنده [English]

  • Javad Sasani

َAttorney at law/University lecturer / owner and managing director of the Quarterly

چکیده [English]

Trademark as an intellectual product of humans and immaterial movables, including industrial property rights, is often used in commodities and its role is to introduce the origin of the product and to inform the consumer of the specific quality of the product that makes that mark has a companion. Regarding the importance of legal and economic trademarks, it is essential to investigate and understand it for the owners of the industries and the producers of the goods and the providers of services, and the law of law as the regulator of the above-mentioned communication can be recognized. The principles of this institution are of great help. With this view, the present article attempts to identify and clarify the trademark in the Iranian legal system with an attitude of international conventions.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key words: industrial property rights / trademark / legal system of Iran